Pavel Šporcl natáčí na nové album ve světové premiéře Koncert č. 1 C dur Jana Kubelíka
Jako další hold české houslové tradici a odkazu českých houslistů natáčí Pavel Šporcl ve Smetanově síni Obecního domu nové CD. Po celosvětovém úspěchu předchozího alba Paganiniana spolupracuje opět s prestižním německým vydavatelstvím Hänssler Classic.
Novinku si také můžete přečíst zde.
Pavel Šporcl se o odkaz českých houslistů stará dlouhodobě.
Kromě toho, že hraje skladby svých předchůdců na koncertech, natočil např. pro
Českou televizi dokumentární cyklus Moje houslové legendy. K zájmu o
českou houslovou historii ho přivedl jeho profesor na HAMU Václav Snítil. Ten
byl žákem slavného Jaroslava Kociana a sám velmi často hrál skladby českých
houslistů Kubelíka, Kociana, Lauba, Ondříčka a dalších.
„S panem profesorem Snítilem jsem si často o skladbách a
životech těchto slavných českých houslistů povídal. Jsem velmi rád, že právě ve
Smetanově síni Obecního domu mohu společně se Symfonickým orchestrem hl. m. Prahy
FOK a dirigentem Tomášem Braunerem natáčet světovou premiéru tohoto Kubelíkova
koncertu. A je pro mě velkou poctou stát na stejném pódiu, na kterém Kubelík
tento koncert v Praze hrál“.
Podle Šporclových slov je tento koncert velmi těžký a velmi
speciální v tom, že Kubelík míchá dohromady různé hudební styly tehdejší
doby. „Kubelík složil 6 houslových koncertů, já si vybral ten první. Myslel
jsem si ale, že když houslista hraje skladbu jiného houslisty, že mu to půjde
takříkajíc do prstů. V tomto případě je opak pravdou, v koncertu jsou
velmi složitá a technicky náročná místa, dá se říct až nehouslová. Kubelík měl
zjevně naprosto odlišnou ruku od té mé a já jsem se při nastudování tohoto
krásného díla mnohdy hodně zapotil“.
Dirigent Tomáš Brauner k natáčení řekl: „V mnoha
směrech je to pro mne poprvé. Poprvé natáčím dílo tohoto velkého českého
houslisty a poprvé spolupracuji s Pavlem Šporclem. Jsem si jistý, že tento
koncert promluví do světové houslové literatury a já jsem velmi vděčný, že se
toho mohu zúčastnit“.
CD doplní nahrávka slavného Koncertu e moll Felixe Mendelssohna-Bartholdyho.
Po Šporclově provedení tohoto díla v londýnské Cadogan Hall napsal
renomovaný kritik Robert Matthew-Walker, že to bylo „patrně nejlepší
provedení tohoto koncertu, jaké jsem kdy slyšel“.
Nahrávka vzniká opět pro prestižní německé vydavatelství
Hänssler Classic. Předchozí album Paganiniana, natočené v této spolupráci,
se dočkalo velmi kladného přijetí a skvělých kritik u nás i ve světě a bylo
nominováno na prestižní ocenění ICMA.